‹‹ Zpět na výpis článků 23. března 2020

Doporučení pro ekonomickou krizi

Jak se chovat ke svým kampaním na Facebooku, k influencerům a podnikání? Max Dužek, Květka Bezuchová i David Lörincz pro vás připravili pár doporučených pravidel.

Poslední aktualizace 23.3.2020

Podnikání

Připravil Max Dužek.

  1. Zredukujte/stopnite aktuálne náklady ak to ide, všetko, čo nezlepšuje aktuálnu finančnú situáciu a cashflow odstrihnite
  2. Doobjednajte na sklad tie produkty, ktoré by sa mali v najbližšie týždne/mesiace predávať najlepšie, luxusnejšie produkty na sklade obmedzte, ak je to možné, pokojne si kľúčový tovar začnite predobjednávať dopredu, radšej nech vám príde neskôr, ako nikdy
  3. Ak môžete, skráťte dobu splatnosti na faktúry odberateľom a predĺžte splatnosť dodávateľom (treba si tiež dávať pozor na to, v akom finančnom stave sú kľúčoví dodávatelia), cieľ je stabilizovať cashflow
  4. Pokiaľ za bežného režimu fungujú vaše produkty/služby offline, zamyslite sa ako s minimálnym úsilím prehodiť vaše portfólio do online (napr. ak ste robili offline školenia, urobíte webinár)
  5. Ak máte okolo svojho biznisu komunitu (lojálnu sieť zákazníkov), toto bude pravdepodobne váš najsilnejší kanál príjmov na najbližšie týždne, akvizícia sa stane v niektorých segmentoch náročnejšie, uistite sa, že pravidelne s vašou komunitou komunikujete
  6. V niektorých segmentoch naopak nastane skvelý čas na oslovenie nových zákazníkov (potraviny, drogéria, donášky, produkty dennej spotreby), pretože veľa ľudí prvýkrát nakúpi tieto produkty online, premyslite si teda stratégiu, ktorá by vám dopomohla k presvedčeniu nových zákazníkov, aby nakúpili práve u vás
  7. Dajte zamestnancom možnosť pracovať aj z domu, ale dohodnite si jasný plán toho, na čom bude kto pracovať, aby v tom mal každý prehľad a práca sa neduplikovala
  8. Ak máte napr. gastro biznis a nechcete predávať z okienka, porozmýšľajte aké predajné kanály ste ešte neskúšali a mohli byť relevantné (napr. roznáška cez Wolt či Dáme Jídlo), v tomto období sa počíta každá koruna
  9. Ak máte e-shop a niekto stále musí byť na sklade, snažte sa rozumne skĺbiť bezpečnosť vás a zamestnancov s efektivitou, poznám množstvo majiteľov firiem, ktorí obmedzili počet ľudí na sklade len na jedného či dvoch, čím zvýšili bezpečnosť pracovníkov a zároveň sa vytvoril efektívny plán smien… celková bezpečnosť skladu je v prípade e-shopov kľúčová, takže ak si môžete vybrať jedno miesto, ktoré bude skutočne udržiavané v top stave, bude to sklad
  10. Využite svoj network, máte v kontaktoch podnikateľa, ktorý by vám mohol pomôcť alebo môžete vzájomne previazať svoje služby, aby ste udržali firmy v chode? Urobte to :)

Influenceři

Připravila Květka Bezuchová.

  1. Zamyslete se, jestli v současné době dávají spolupráce smysl (v rámci cashflow i vhodnosti tématu). Během krize uživatelé nebudou tolik rezonovat s reklamním obsahem.
  2. Pokud se rozhodnete začít připravovat kampaň a ve spolupracích pokračovat, kontrolujte zveřejňovaný obsah (vizuál i copy) důsledněji, než kdy předtím.
  3. Dá se očekávat, že v následujících dnech uživatelé budou chtít uniknout stresovým informacím a odreagovat se. Zaměřte se proto s tvůrcem na tvorbu obsahu, který bude mít přidanou hodnotu, případně uživatele rozveselí.
  4. Pokud váš ambasador podporuje solidární činnost, maximálně ho podpořte a ukažte lidskou tvář. Stačí maličkost: přesdílení tvorby, výzva zákazníkům na IG profilu anebo se jako značka zapojte v rámci možností.
  5. Využijte čas k objevování nových tváří. Udělejte si research potenciálních tvůrců, které můžete oslovit.
  6. Zhodnoťte dosavadní výsledky influencerů a zamyslete se nad dalším společným fungováním.
  7. Domluvte si s tvůrcem video call, utužujte vztahy. Většina z nich má teď více času, než kdy jindy. Doptejte se na zpětnou vazbu, jejich pohled na situaci a jak je na tom jejich publikum, poznejte se navzájem.
  8. Pokud cítíte finanční dopady současné pandemie, ale influenceři jsou zdrojem objednávek, hledejte cesty, jak krizi přečkat. Spojte se s těmi, se kterými máte skvělé vztahy a domluvte se mimořádně na částečném barterovém plnění, nebojte se říci, jak to je.

Facebook reklama

Připravil David Lörincz

  1. Pro e-shopy: Omezte nebo úplně vypněte rozpočty, pokud neprodáváte nezbytné zboží nebo služby (potraviny, drogerie, ochranné pomůcky). Postupně testujte trh menšími rozpočty.
  2. Zkontrolujte kreativy, zda berou v potaz aktuální situaci, tedy nejsou přehnaně optimistické, nevybízejí nebo nezobrazují lidi v situacích, které nyní nemůžou nastat v rámci omezení pohybu.
  3. Nesnažte se rozjíždět kampaně na nových trzích. Algorytmus se nyní chová nepředvídatelně, protože tak se chovají i lidé. Výsledky budou nepředvídatelné.
  4. Placená propagace na masky, testovací kity, detinfekce je zakázána. Smazat můžou také neplacené příspěvky, které nabízejí toto zboží. Vypněte proto tyto kampaně.
  5. Konkurence na reklamní síti bude (a je) nižší, protože většina inzerentů již velmi omezila rozpočty. To přispěje ke snížení CPM. Využijte toho k růstu pokud prodáváte vhodné produkty. Zlevní se vám také brandové kampaně.
  6. Využijte čas ke zlepšení katalogu, kreativ i strategie. Vše se můžete naučit u nás. Vyzkoušejte náš XX klub jen za 99 Kč.
David Lörincz
David má již 9 let zkušeností a je Oficiální Facebook partner. Jeho workshopy již prošlo přes 3000 podnikatelů a marketérů. Osobně spravuje také kampaně několika společnostem s ročními obraty přes 100 miliónů Kč a mentoruje další podnikatele. Každoročně také vystupuje na nejúznávanější konferenci v Evropě – Marketing festivalu. Již 5 let žije na Bali s indonéskou přítelkyní a 12 letou dcerkou.